Băile de la Bala sunt recunoscute de peste 200 de ani, dar ele se făceau în baracamente și în special la nudism, unde femeile făceau băi de nămol într-un anumit spațiu, iar bărbații în spațiul vecin, în condițiile vremurilor respective, până după 1970, când s-a construit Hotelul Ceres, care era destinat membrilor C.A.P., cât și populației rurale. Asta nu înseamnă că nu aveau voie să vină și alte persoane.
Ulterior, după 1990, acest hotel și stațiunea balneară integrală au trecut la Ministerul Muncii, ca societate comercială, schimbând foarte mulți directori sau manageri (pe americănește) – ne e rușine să mai vorbim cu cuvinte românești și le înlocuim cu cele englezești, limbă vorbită acum și de americani! Eu, chiar dacă am o anumită ocupație profesională, care îmi permite să merg la orice stațiune scumpă din țară sau de peste hotare, am fost statornic și am venit la tratamentul de la Băile Bala și Hotel Ceres întotdeauna. Câțiva ani nu am mai venit, după 1990, întrucât starea necorespunzătoare din punct de vedere al curățeniei, al ordinii și mai pe scurt din toate punctele de vedere ajunsese la un nivel scăzut, nu de 2 stele, cum era Hotelul Ceres, ci chiar de o stea.
Lucrul care m-a uimit extraordinar de mult a fost atunci când am luat legătura cu noul manager, Dragoș Năstasie și am constatat că hotelul, chiar dacă este cotat la 3 stele, prin preocuparea acestui tânăr manager, pot să afirm cu responsabilitate că nivelul s-a ridicat la 4 stele și iată de ce: curățenia este la ea acasă, tratamentul este excepțional, fiind personal medical cu multă experiență, cu drag de oameni, iar aparatura medicală necesară celor care suferă de afecțiuni reumatismale, coxartroză, gonartroză, etc., s-a îmbunătățit prin achiziționarea și altor aparate moderne. Asistenta șefă și celelalte asistente care realizează tratamentul sunt de foarte bună calitate, mâncarea, ce să mai vorbim… este de 5 stele!
Am stat de vorbă cu tânărul manager general Dragoș Năstasie, care mi-a lăsat o impresie foarte plăcută. Este un bun conducător, bun organizator, îi stimulează pe cei harnici și corecți și ia măsuri cu cei indisciplinați și care nu-și fac treaba. În numai 2 ani de când este manager, a schimbat radical fața hotelului, dar și a bazei de tratament. Ca să nu mai spun, că o preocupare deosebită a avut și pentru bazinele de înot și de tratament care se află sub cerul liber.
Desigur că poți să te internezi și să faci tratamentele prescrise de medic și poți să alegi băi calde sau reci la bazinele amintite. Doresc să îl felicit în modul cel mai sincer pe Dragoș Năstasie – managerul unității, cu o inimă și cu un suflet extraordinare, apropiat extrem de mult de pacienții care vin la tratament, iar cât am stat în primăvară o săptămână acolo, nu am auzit vreo doleanță care să nu fie rezolvată de Domnia Sa. Felicitările care vin de la mine, vin de la un om cu foarte multă exigență și care o viață am condus mii, zeci de mii și chiar sute de mii de oameni și cu rezultate notabile. Așadar, pot să fac evaluarea acestui foarte bun manager de o calitate umană și profesională foarte bună.
Trebuie să mai menționez, pentru cei care nu stiu, și faptul că tratamentul balnear de la Hotelul Ceres, cât și de la băile exterioare, unde se poate aplica și nămolul renumit, se poate efectua și de cetățenii/pacienții mai pretențioși.
Apa binefăcătoare de minuni de la Bala, a cărei analiză a fost efectuată de institute de profil este net superioară, mai bună decât cea de la Herculane și de la Băile Felix și asta o spun pentru că eu am fost în ambele locuri, dar am rămas stabil pe tratamentul și băile de la Bala. Desigur că sunt și mulți oameni care, după lovitura de stat din 1989, au devenit mai sclifosiți și preferă să cheltuie zeci și sute de milioane de lei vechi, în loc să cheltuie 5-6 milioane la Bala și să se simtă ca la ei acasă.
Așadar, dragi compatrioți și nu numai, veniți în toate sezoanele, nu numai vara, în sezonul cald putând avea acces și la băile exterioare și nămol, iar băile interioare și tratamentul complet se pot face în orice anotimp, dovadă că eu merg în februarie/martie și octombrie/noiembrie și mă simt foarte bine.
Doresc să transmit managerului general, întregului personal medical și auxiliar, bucătarilor care prepară mâncare foarte bună pentru pacienți să o țină tot așa, iar Dumnezeu să îi ocrotească și să le dea sănătate!
Al vostru,
prof. univ. dr. hab. DAN MOREGA
Prorector al ULIM și Președintele IAIPP